Bedrijfsnaam verzinnen: een wijze les van niet-marketing klanten.

Deel dit artikel
Facebook Twitter Google+ LinkedIn

2 jaar geleden mocht ik een website maken voor bedrijf uit Retie: een riolerings- en onstoppingsbedrijf.
Tevens zochten ze ook een nieuwe bedrijfsnaam.

 

Het bedrijf wordt gerund door 2 personen. Héél sympathieke en volkse mannen.
Beide mannen hadden absoluut geen enkele ervaring met branding en marketing.
Maar toch hebben ze mij (waarschijnlijk onbewust) veel bijgeleerd op vlak van branding.

 

De zoektocht naar een nieuwe bedrijfsnaam

Eenmaal ik de opdracht voor een nieuwe website binnen had ging ik vlijtig op zoek naar een nieuwe bedrijfsnaam.
Ik checkte ook of de .be domeinnaam beschikbaar was; en kwam uit bij volgende namen:

 

Ariool.be
Alriool.be
Dariool.be
RioolRiool.be
99riool.be
GOriool.be
ProRiool.be
RioolCentral.be

 

Zoals je merkt koos ik voor een woord-combinatie met riool; ook met engelstalige woorden zoals pro, central en go.
Ik was toen ‘redelijk’ tevreden van deze eerste batch van suggesties.
Was de klant dit ook?

 

Het gezonde verstand van niet-marketing mensen

De klant was niet onder de indruk en ging zelf even brainstormen.
Toen kwamen ze af met hun bedrijfsnaam:

 

Het Kempens Riooltje.

 

Mijn eerste reactie op deze naam was slapjes.
Maar al heel snel veranderde dit en vond ik de nieuwe bedrijfsnaam GENIAAL.
Echt waar: dit is de allerbeste naam voor dit bedrijf omwille van:

 

  • de bedrijfsnaam is simpel
  • de bedrijfsnaam is makkelijk herkenbaar
  • de bedrijfsnaam vertelt ook iets over de regio: kempen
  • de bedrijfsnaam toont ook het ‘volkse’ dat deze zaakvoerders hebben
  • het verkleinwoord Riooltje maakt er iets schattig van; geeft het een persoonlijk aspect

 

Als we nu nog een slogan hadden…

En toen kwam de klant ook nog af met een super-geniale slogan:

 

“Wij zorgen voor een goede afloop”.

 

Checkmate!
Geniaal en grappig.

 

Wat had ik nu geleerd?

Ik zit acht tot tien uur per dag achter mijn scherm. In de digitale wereld.
Hiermee denk ik in bepaalde marketing-termen en definities.
Maar vergat het aspect van het dorpse; het volkse; het gezond verstand.

 

Een bedrijfsnaam moet helemaal niet altijd fancy of chique klinken.
Een bedrijfsnaam moet simpelweg eerlijk zijn.

 

Denk niet te complex of niet te moeilijk.
Maar hou het makkelijk en herkenbaar.

 

De nieuwe bedrijfsnaam van Het Kempens Riooltje is een succes.
Helemaal te danken aan de klant.

 

Ondertussen op social media…

 

 

PS: nieuwe website voor Geerts

Ik ben trots om de gloednieuwe website van Geerts voor te stellen.
Je kan er terecht voor inbouwhaarden, kachels, pelletkachels, speksteenkachels en warmte technieken.
Meer info op www.geertshs.be.

 

 

Waarmee kan ik je helpen?
Hey, ik ben Dave. Al meer dan 10 jaar ontwerp ik doelgerichte websites voor KMO’s, eenmanszaken en verenigingen. Zo heb ik al meer dan 100 bedrijven geholpen aan méér klanten, méér omzet, gebruiksvriendelijke websites en topposities in Google. Wil jij weten hoe ik dat doe? Maak snel een afspraak.
Dave Loodts

Ontvang gratis het e-book ‘Doelgerichte websites’

Ontvang mijn e-book over Doelgerichte Websites: 14 aspecten en 97 actiepunten opgesomd!
Na inzending ontvang je een mail welke je moet bevestigen, daarna kan je het e-book downloaden.