Google posities analyseren op het eerste zicht

Deel dit artikel
Facebook Twitter Google+ LinkedIn

Aan de hand van bestaande zoekresultaten op een bepaald trefwoord kan je soms al concluderen hoe zwaar de taak gaat zijn om in die top-10 of top-5 te komen.
De moeilijkheidsgraad ligt ook bij het type trefwoord.

Je hebt hierin 2 type trefwoorden: de generieke of concrete trefwoorden.

 

Generiek trefwoord
Een generiek trefwoord is meestal een overkoepelend woord; een product- of dienstcategorie.
Bijvoorbeeld: schoenen, rijlessen

 

Concrete woorden:
Deze type van trefwoorden zijn specifieker.
Bijvoorbeeld: nike schoenen voor mannen, rijlessen voor zware vrachtwagen.

 

Op concrete trefwoorden is het meestal makkelijker om te ranken, én ook logischer.
Hoe concreter je gaat, hoe dichter je bij je gewenste doelpubliek komt.
Maar ook: hoe dieper én concreter je gaat, hoe makkelijker het is om bovenaan te verschijnen.
Uiteraard zijn alle type trefwoorden mogelijk; de grens ligt aan jouw budget.
Hoeveel heb je er voor over om te verschijnen op een generiek woord? En brengt het ook op?

 

Diepgaande concrete trefwoorden

Indien je website nog niet scoort op generieke woorden, ga voor de concretere woorden.
Bijvoorbeeld: Rijlessen voor vrachtwagen is wel concreet; maar nog redelijk breed.
Denk ook aan elk aspect van je business.
Hoe kiezen mensen een rijschool?
Antwoord: ze combineren het trefwoord met hun regionale plaatsnaam: rijlessen Mol.

“Rijlessen Mol” is een redelijk concreet trefwoord.

 

Hoe schat je de concurrentie in?

Start met het ingeven van je trefwoord(combinatie) in Google. (duh)
Lees de eerste tien resultaten.

 

Herken de mindere concurenten aan:
– .nl extensie: in vele gevallen wint een .be altijd van een .nl binnen google.be
– directory websites zoals goudengids.be of handelsgids.be
– gemeentelijke websites

Bovenstaande websites zijn over het algemeen een ‘mindere’ concurrent op je trefwoord.
De reden zit in het feit dat deze websites niet in je ‘business’ zitten. Deze websites verzamelen informatie; maar richten zich niet specifiek op bv rijlessen.
Google heeft meestal wel een perfect idee over de omvang en inhoud van gans je website. Als jouw website gaat over rijlessen, win je altijd van dergelijke websites. Dus ook op concretere woorden binnen je business.

 

 

Herken de betere concurenten
– je concurrent heeft een specifieke pagina rond het trefwoord
bv jeconcurent.be/rijlessen-mol
– Het trefwoord komt voor in de titel als hoofding 1, meta titel en meta beschrijving

 

 

Een voorbeeld

Laten we het voorbeeld ‘rijlessen mol’ nemen.
Uit ondervinding weet ik dat Google zowel ‘rijlessen’ als ‘rijschool’ als hetzelfde woord aanziet.
Resultaat: van de 10 zoekresultaten zijn er 2 een ‘betere concurrent’.
Toch zie ik zelfs opportuniteiten om ook te winnen van deze 2 bedrijven voor dit trefwoord.

 

Conclusie van het voorbeeld

Indien je een specifieke landingspagina maakt rond het woord ‘rijlessen mol’; je legt intern wat linkjes naar die pagina;
dan is de kans heel groot dat je snel in die top-10 komt.

En ja, zo simpel kan het zijn.
Ik krijg dikwijls de vraag van nieuwe klanten waarom hun website niet scoort op een bepaald trefwoord.
Nu, dit is deels het antwoord. Zorg dat het woord voorkomt op je website, en als het een concreet trefwoord is; maak zo’n specifieke landingspagina.

Wat is een landingspagina?
🙂 Lees dan de eerstkomende Davel Dinsdag volgende weekç

Waarmee kan ik je helpen?
Hey, ik ben Dave. Al meer dan 10 jaar ontwerp ik doelgerichte websites voor KMO’s, eenmanszaken en verenigingen. Zo heb ik al meer dan 100 bedrijven geholpen aan méér klanten, méér omzet, gebruiksvriendelijke websites en topposities in Google. Wil jij weten hoe ik dat doe? Maak snel een afspraak.
Dave Loodts

Ontvang gratis het e-book ‘Doelgerichte websites’

Ontvang mijn e-book over Doelgerichte Websites: 14 aspecten en 97 actiepunten opgesomd!
Na inzending ontvang je een mail welke je moet bevestigen, daarna kan je het e-book downloaden.