Kliks van externe links meten in je Google Analytics

Deel dit artikel
Facebook Twitter Google+ LinkedIn

In vorige #daveldinsdag had ik het over berichten in Google Mijn Bedrijf.
Dit laat je toe om links naar je website te leggen; zichtbaar in de snippet van je Google Mijn Bedrijf.

Maar hoe weet je of er daadwerkelijk opgeklikt is?
Je kan hiervoor de Google UTM Campagne code gebruiken.

 

Wat is Google UTM Campagne code

Deze code is een oplijsting van parameters die je achter je internet adres (URL) kan hangen.
Dankzij de parameters weet je van waar de kliks komen.

Een voorbeeld

https://www.silvamethode.be/cursus/gratis-introductie-silva-methode?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=introductie

 

Bovenstaande URL gebruiken we in een Facebook-campagne en heeft de 3 meest voorkomende parameters: utm_source, utm_medium en utm_campaign.
Deze parameters zullen we ook terugvinden in de Google Analytics statistieken; zodat we ook perfect kunnen nagaan of deze klik iets heeft opgeleverd: een verkoop of een formulier ingevuld.

 

Waarvoor kan je deze UTM-code gebruiken?

Je kan deze code gebruiken voor elke externe link die naar jouw website linkt.
Enkele voorbeelden:

  • Op een reclame banner op een lokale verenigingswebsite
  • Links vanuit de Gouden Gids; vraag om deze UTM-code erbij te plaatsen(!)

 

 

Hoe genereer je deze UTM-code ?

Bezoek deze website: https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/

Via bovengenoemde website kan je makkelijk en snel een UTM-link genereren.
Hou sowieso een consistentie tussen verschillende campagnes; zodat je later ook kan vergelijken.
Bijvoorbeeld: welke campagne scoorde het beste? En wat kunnen we daar uit leren? Waar lagen de verschillen tussen deze campagnes?

 

Wat is het resultaat in Google Analytics ?

Surf naar je Google Analytics account, en klik in de linkerkant op:
Acquisitie -> Alle Campagnes

Hier zie je een overzicht van bestaande campagnes.
Opgelet: zorg ervoor dat je datum-selectie goed staat.

Bovenstaande statistiek zijn dus kliks komende van die eerder vermelde link.
We kunnen dus perfect zien hoeveel kliks we binnen krijgen; en kunnen nagaan of een betaalde campagne werkelijk z’n centen waard was of niet.

 

 

 

 

Waarmee kan ik je helpen?
Hey, ik ben Dave. Al meer dan 10 jaar ontwerp ik doelgerichte websites voor KMO’s, eenmanszaken en verenigingen. Zo heb ik al meer dan 100 bedrijven geholpen aan méér klanten, méér omzet, gebruiksvriendelijke websites en topposities in Google. Wil jij weten hoe ik dat doe? Maak snel een afspraak.
Dave Loodts

Ontvang gratis het e-book ‘Doelgerichte websites’

Ontvang mijn e-book over Doelgerichte Websites: 14 aspecten en 97 actiepunten opgesomd!
Na inzending ontvang je een mail welke je moet bevestigen, daarna kan je het e-book downloaden.