Met Vier In Bed deelnemers: vergeet je website niet!

Deel dit artikel
Facebook Twitter Google+ LinkedIn

Je kent waarschijnlijk het VTM-programma ‘Met Vier in Bed’.
Het programma gaat over 4 ‘bedrijven in de vakantie-sector’ die bij elkaar logeren, en elkaar punten uitdelen.
Met Vier In Bed wordt in prime-time uitgezonden (21:30 tot 22u30) en staat altijd in de top 10 van de meest bekeken programma’s van die dag.

 

Kijkcijfers van donderdag 10 augustus:

 

Bijna 600.000 personen keken naar de finale-aflevering van die week; wat dus de 5de plek oplevert in de kijkcijfers. Je begrijpt dus dat zulke cijfers geweldige reclame betekenen voor dat specifiek bedrijf.
En dan bezoek je tijdens de uitzending hun website en …. oeps…

 

Meer dan 50% van de 4-in-bed websites liggen plat

TV-kijkers gaan googlen en klikken op je bedrijfsnaam, en dan wachten ze…
en wachten ze… en wachten ze… en dan krijgen ze dit:

 

En met wat geduld komt er toch nog wat tekst op:

 

 

 

Hierboven zie je schermafbeeldingen van de website van de deelnemer van dinsdag. Ook de website van de deelnemers van maandag en woensdag gingen amper vooruit.
De deelnemer van donderdag, die website ging wel vlot.

Voor deze specifieke week lagen 3 op de 4 websites plat; of gingen amper vooruit qua laadtijd.
In het kader van #daveldinsdag heb ik de laatste 3 weken elke dag (indien thuis) de deelnemer-website bezocht.
En de ondervinding was: minstens 2 van de 4 deelnemer-websites waren onbereikbaar tijdens de uitzending.

 

Zonde van de zendtijd

De enorme media-aandacht dat je als bedrijf krijgt ligt in schril contrast met hoe weinig aandacht er wordt besteed aan de eigen media: namelijk de website.
Dat is zonde van de zendtijd. De kans is zeker reëel dat deze website bezoekers niet meer terugkeren naar je website.
Ook al kan een overbelaste website goed zijn voor je ego, het is niet goed voor je portemonnee. 🙂

 

Oplossing: babbel met je hostingbedrijf

Een oplossing hiervoor is afhankelijk van je type website én vooral van je hosting.
De hosting is zowat de échte motor van je website.
We gaan niet in deze technische details treden; maar onthoud de woorden caching, varnish, memcache of redis.

 

Bijvoorbeeld: Varnish cahing: 
Varnish is een reverse caching proxy, ook wel een HTTP accelerator (versneller) genoemd. Het slaat bestanden en pagina’s op in het geheugen, zodat uw site sneller werkt en de server minder wordt belast. 

 

Het belangrijkste wat je dus moet doen: praat tijdig met je hosting bedrijf en/of webdesigner.
Laat hun je website afstellen om de massa aan website bezoekers op te vangen!

 

 

Nog 1 ding: smeed het ijzer als het warm is.

Dit zijn de websites van 3 van de 4 deelnemers van vorige week.
(kopie genomen op maandag 14 augustus 2017 – 1 week na uitzending)

 

 

 

Iets opgevallen?

Op geen enkele website staat een melding of logo van ‘Met Vier In Bed’. Of een logo zoals ‘Gezien op VTM’.
Ik vind dat redelijk bizar: je komt als bedrijf 4 dagen lang in prime-time op nationale TV voor een publiek van 2,4 miljoen TV-kijkers.
(berekening: 4 uitzendingen x 600.000 kijkers. Nogal los door de bocht; maar zo tellen festivals ook hun publiek. 🙂 )

 

Maar 1 deelnemer van vorige week deed het prima.

  • Zijn website bleef overeind.
  • Zijn website is speciaal aangepast: de homepagina gaat enkel over het programma. Dus je kan er niet naast kijken.

 

That’s the way to do it!

 

 

Dus de conclusie als jouw bedrijf op prime-time TV komt:

  • babbel tijdig met je hostingbedrijf
  • pas je website aan, maak eventueel een aparte pagina of nieuwsbericht aan, plaats logo’s van programma én TV-zender.

Waarmee kan ik je helpen?
Hey, ik ben Dave. Al meer dan 10 jaar ontwerp ik doelgerichte websites voor KMO’s, eenmanszaken en verenigingen. Zo heb ik al meer dan 100 bedrijven geholpen aan méér klanten, méér omzet, gebruiksvriendelijke websites en topposities in Google. Wil jij weten hoe ik dat doe? Maak snel een afspraak.
Dave Loodts

Ontvang gratis het e-book ‘Doelgerichte websites’

Ontvang mijn e-book over Doelgerichte Websites: 14 aspecten en 97 actiepunten opgesomd!
Na inzending ontvang je een mail welke je moet bevestigen, daarna kan je het e-book downloaden.