Red het internet, zegt de uitvinder van het internet.

Deel dit artikel
Facebook Twitter Google+ LinkedIn

28 jaar is het geleden dat Tim Berners-Lee de grondbeginselen van het internet uitvond.
Sindsdien kennen we allemaal de impact van het internet op écht alles.

Een van de redenen waarom het internet zo fel is kunnen groeien, is omdat het ‘open en vrij’ is.
Kijk bijvoorbeeld naar WordPress als beheersysteem.
WordPress is open source en gratis te downloaden. Het is een ‘open en vrij’ systeem. Je kan het bewerken zoals je zelf wenst.
Vandaag de dag draait 27% (!) van het internet op WordPress.

 

Zou dat ook gelukt zijn mocht WordPress gesloten zijn én betalend?
Nee, denk het niet.

 

Die ‘openheid en vrijheid’ van het internet komt stilletjes aan in gevaar.
Daar waar het internet nooit ‘muren’ heeft gehad; zijn de ‘muren’ van bijvoorbeeld Facebook super hoog.
Facebook is wel gratis; maar alle data staat achter slot en grendel.

 

Tim Berners-Lee: 3 dingen om het internet te redden.

In een interview voor The Guardian lees je deze 3 terechte punten:

  • We hebben onze controle verloren op onze persoonlijke data
  • Het is te makkelijk om ‘fake news’ te verspreiden én te gaan adverteren (!).
  • Politieke online advertenties moeten transparant en duidelijk zijn.

 

De verkiezing van Trump heeft dus véél losgemaakt en mensen aan het denken gezet over de werking van het ‘internet’.
Mis-informatie was alom vertegenwoordigd.
We hebben het als Westers land dikwijls over landen waar persvrijheid taboe is; en de menigte wordt ‘gestuurd’.
Maar in feite laat m’n ook hier zich leiden door het ‘internet’.

 

Wat is het ‘internet’ ?

Recent blijkt uit een onderzoek dat een groot aantal mensen denkt dat Facebook en Google het ‘internet’ is.
En dat is best wel verontrustend;  vooral die muur rond Facebook maakt dat mensen makkelijk beïnvloedt kunnen worden.
Zelfs Facebook geeft het tussen de lijnen al toe, want ze testen op dit moment een ‘Fake News’ knop uit.
Dus binnenkort kan je ‘liken’ of melden dat een bepaald Facebook bericht (Facebook advertentie) onjuiste informatie bezit.
Ben benieuwd.

 

Wat heeft dat met mijn business/bedrijf te maken.

Veel. De lijn van de privacy én data-controle gaat doorgetrokken worden naar alle websites.
Hoe ga je om met het meten van website-statistieken via Google Analytics?
Hoe bewaar je de data nadat website bezoekers een formulier hebben ingevuld?
Wat is je cookie-beleid?

Geloof me vrij, deze zaken komen er aan. Europe heeft zelfs al een datum én een plan: zie www.eugdpr.org

 

Ver van mijn bed-show

Wel, niet van mijn bed-show. In het najaar van 2017 gaan we voor alle klanten de nodige stappen zetten om in orde te zijn voor deze nieuwe Europese wet.
Maar deze nieuwe regels zijn tenslotte voor de veiligheid én privacy van iedereen; als consument en internet bezoeker.

Vraagje: is jouw e-mailadres ooit al eens gehacked geweest? Je denkt van niet, maar ben je zeker?
Vul dan op deze website https://haveibeenpwned.com je e-mailadres in…
Misschien ontdek je dan dat die nieuwe wetgeving toch niet zo ver van je bed-show ligt.

 

Waarmee kan ik je helpen?
Hey, ik ben Dave. Al meer dan 10 jaar ontwerp ik doelgerichte websites voor KMO’s, eenmanszaken en verenigingen. Zo heb ik al meer dan 100 bedrijven geholpen aan méér klanten, méér omzet, gebruiksvriendelijke websites en topposities in Google. Wil jij weten hoe ik dat doe? Maak snel een afspraak.
Dave Loodts

Ontvang gratis het e-book ‘Doelgerichte websites’

Ontvang mijn e-book over Doelgerichte Websites: 14 aspecten en 97 actiepunten opgesomd!
Na inzending ontvang je een mail welke je moet bevestigen, daarna kan je het e-book downloaden.