WordPress websites laten maken: waar moet je opletten?

Deel dit artikel
Facebook Twitter Google+ LinkedIn

WordPress is enorm populair.
Volgens de recentste cijfers draait zo’n 27% van het internet op WordPress.
De competitie ligt ver achter.
Nota: deze cijfers zijn gemeten op 1.000.000 websites. Bij de 10.000 meest gezochte websites ligt het cijfer van Drupal veel hoger; wat zeer zeker gezegd mag worden.

 

Waarom is WordPress zo populair?

De voor de hand liggende verklaring ligt bij de gebruiksvriendelijkheid van de interface en het makkelijk upgrade-systeem.
WordPress upgraden naar een laatste versie is makkelijk.
Vergeleken met andere CMS’s is dit zeker niet vanzelfsprekend. WordPress doet dit simpelweg subliem.

 

Een andere reden van de populariteit zijn de eindeloze mogelijkheden om WordPress uit te bouwen aan de hand van plugins en thema’s.
Een thema bepaald de looks van je website; een plugin geeft extra functionaliteiten zoals bv foto-album of webwinkel.
Beide marktsegmenten zorgen voor een miljarden-business voor plugin en thema ontwikkelaars.

 

De gebruiksvriendelijk om je WordPress website te beheren; in combinatie met het aanbod van de markt; heeft ook ervoor gezorgd dat WordPress zo populair is.

 

Maar er zijn ook nadelen die onervaren ondernemers zeer dikwijls overzien.
Ze willen wel een WordPress website maar vergelijken appels met peren.

 

Waar moet je opletten als je een WordPress website wil laten maken?

Eerst enkele vragen: wens je maatwerk of niet? En wat zijn de nadelen van niet-maatwerk?

Op bepaalde marktplaatsen kan je bepaalde thema kopen voor $50.

 

Om deze thema’s verkoopbaar (én sexy) te maken heeft de ontwikkelaar het thema volgestopt met allerhande mogelijkheden. Met het thema kan je sliders, foto albums, prijstabellen, review-blokken, webwinkel, etc toevoegen. Dat klinkt aanlokkelijk; maar de vraag is ten eerste: ga je werkelijk al deze functionaliteiten gebruiken.

Ten tweede: al deze uitbreidingsmogelijkheden zorgen ervoor dat je website teveel overbodige/onnodige code bezit; en dus ‘zwaarder’ is om te laden.

Een webdesigner kan zulk thema voor je kopen en aanpassen naar jouw smaak.

 

Ik heb helemaal niets tegen zulke all-in thema’s. In mijn beginjaren heb ik ze ook gebruikt én enkele websites draaien er nog op (na grondige code-aanpassingen).
Maar het is wel belangrijk dat de klant dit weet en beseft wat de eventuele gevolgen zijn.
Een andere (betere) optie is een ‘clean’ thema of startersthema waarbij de code beperkt is. Hierbij ga je enkel code inladen die nodig is.

 

Vraag jezelf af wat je met je website wil doen?

Heb je een zéér laag budget, jouw bedrijf is niet afhankelijk van internet promotie én je website moet maar enkele jaren meegaan. Dan kan je voor een $50 thema gaan. Opgelet: het thema mag wel $50 kosten; de werkzaamheden door de webdesigner zijn niet meegeteld. Maar het komt er op neer: dat je wel een prachtige website zal hebben, maar dat de technische inbreng van de webdesigner niet zo groot is. Terwijl zo toch doorrekenen in hun prijs; want ‘Meneer, het ziet er toch prachtig uit’…

 

Als je duurzaamheid, snelheid en mobiel-vriendelijk belangrijk vindt voor je WordPress website; kies dan steevast voor een ‘clean’ starters thema.

 

Wil je je website op termijn uitbreiden?

Zeker als je plannen hebt om stelselmatig je website uit te breiden naar bv webwinkel, afgeschermde zone’s; kies dan altijd voor een cleane startpositie.
Met een $50 thema is de kans heel groot dat je op termijn tegen een muur gaat botsen op vlak van uitbreidingen. Ik heb dit helaas al ettelijk keren voorgehad als een ondernemer kwam aandraven met een $50-website; gemaakt door een startende ‘webdesigner’. In sommige gevallen moeten we opnieuw van nul starten omdat de huidige $50 website simpelweg crashte.

Dé IKEA website

Mijn woord voor $50 thema’s is een IKEA website.
Er is op zich niets mis met IKEA; maar sleutel niet te fel aan de kast want dat stuikt je kast in elkaar.

 

Hoe kan je controleren welk thema op een WordPress website gebruikt word?

Surf naar http://www.wpthemedetector.com en typ het adres van de website in.
In sommige gevallen ga je 2 thema’s tegenkomen: een child- en een parent thema. Het gaat hier om een op maat gemaakt thema dat gebaseerd is op een bestaand thema. Ook in de meeste gevallen wordt hier teveel code gegeneerd dan nodig.

 

 Zelf starten met een WordPress website

Voor ondernemers met een laag budget of hobby-isten die zelf een WordPress website willen bouwen raad ik aan om eerst te starten met een WordPress.com website.
Dit is een WordPress versie in de cloud (op wordpress.com) en het kost je amper iets.
Het geeft je de mogelijkheid om eens te ‘proeven’ van WordPress.

 

Indien je daarna naar een hoger niveau wil gaan; start met een losse website op server. Dan kan je zeker de hulp en advies inroepen van een ervaren webdesigner.

 

WordPress websites: appels & peren…

Een verhaal om af te sluiten

Een bedrijf uit Lichtaart verkoos een andere webdesigner die ook een ‘WordPress’ website voorstelde.
Mijn offerte werd niet gekozen. Helaas, maar niet getreurd.
Mijn werk ging maatwerk zijn, het andere webdesign bedrijf ging voor een IKEA kast.
Maar de klant besefte dit niet.

 

Het andere webdesign bedrijf is trouwens geen kleintje.
Het is een bureau met 5 mensen in dienst en werken voor oa Jansen Pharmaceutica. (!)
Hun naamsbekendheid gaf de doorslag, al waren ze ‘ietsje’ duurder. En het was ook een ‘WordPress website’, volgens het bedrijf uit Lichtaart.
Maar het resultaat was een onoverzichtelijke website. Een IKEA website is geen maatwerk. Het is was het is.

 

6 maanden later heb ik een website mogen maken voor een directe concurrent van dat bedrijf uit Lichtaart. Het eindresultaat was simpelweg prachtig, gebruiksvriendelijk en overzichtelijk. Klant is zeer tevreden.

 

De website van mijn klant draait nu nog; al 3 jaar.
En die website levert nog steeds maandelijks nieuwe klanten op.

De website van dat bedrijf uit Lichtaart is 1 jaar geleden opgedoekt en vervangen door een andere.
Met andere woorden: de IKEA kast blijk uiteindelijk veel duurder dan maatwerk.

 

 

 

 

Waarmee kan ik je helpen?
Hey, ik ben Dave. Al meer dan 10 jaar ontwerp ik doelgerichte websites voor KMO’s, eenmanszaken en verenigingen. Zo heb ik al meer dan 100 bedrijven geholpen aan méér klanten, méér omzet, gebruiksvriendelijke websites en topposities in Google. Wil jij weten hoe ik dat doe? Maak snel een afspraak.
Dave Loodts

Ontvang gratis het e-book ‘Doelgerichte websites’

Ontvang mijn e-book over Doelgerichte Websites: 14 aspecten en 97 actiepunten opgesomd!
Na inzending ontvang je een mail welke je moet bevestigen, daarna kan je het e-book downloaden.